یادداشت/ پاسخی به مصاحبه مهرالله رخشانی مهر

تابش آنلاین: پاسخی به مصاحبه مهرالله رخشانی مهر در مصاحبه خبرنگار این پایگاه خبری در روز افتتاح مدارس بازسازی شده ی سی سخت .

یادداشت/ .

به گزارش گروه رسانه ای تابش ، در روز جمعه ۱۶ مهرماه نوری  وزیر آموزش و پرورش  و نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی  با هیات همراه از جمله معاون ایشان رخشانی مهر  به استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر سی سخت سفری یک روزه داشتند  که خبرنگار تابش آنلاین در خصوص وضعیت مدارس  بازسازی شده و تخریبی با ایشان مصاحبه ای داشتند که در ذیل از نظرتان می گذرد.

در خصوص پاسخ های  ابهام آمیز و ناقص ایشان تحلیلی  تقدیمتان می شود:

مصاحبه شما با خبرنگار ما مصداق ضرب المثل تو خود گویی خود خندی تو خود مرد هنرمندی می باشد
هرچند جناب رخشانی مهر به دور از ادب اداری و شان و جایگاه مدیریتیشان مطالب مستند، متقن و محترمانه این پایگاه خبری  و نقد آن چه در پروژه های شهرستان دنا بود را چرت و پرت می نامند ما پاسخ این بی احترامی ایشان را با ادب رسانه ای خود می دهیم.

سوال خبرنگار ما در خصوص جایگزینی مدرسه دو طبقه هنرستان چمران با کلیه فضاهای جانبی همچون کارگاه، ازمایشگاه و سرایداری با یک مدرسه نه کلاسه یک طبقه بدون فضای کارگاهی و سرایداری جایگزین گردیده با مطالب صدمن یک غاز جناب رخشانی مهر روبرو گردید که پاسخهای ما به شرح ذیل تقدیم می گردد.
رخشانی مهر می فرماید: آنچه در زلزله تخریب شده فضای قدیمی می باشد که قبلا بازسازی گردیده و تخریب نشده بود اما در این زلزله آسیب دیده است!
پاسخ تابش آنلاین: با بررسی های صورت گرفته ساختمان دو طبقه سابق در سال ۱۳۷۵ بصورت اسکلت بنایی و با سقف تیرچه و بلوک احداث گردیده و هیچگاه در لیست تخریب و بازسازی نبوده است که بخواهد بازسازی گردد، بنابراین گفته ایشان کاملا کذب می باشد.

در بخش دیگری ایشان افاضه نموده اند، در بازدید میدانی از مدارس سوال کردم ظرفیت این مدرسه چقدر است، گفتن ۴۰۰ نفر دانش آموز ، گفتم چند دانش آموز در آن وجود دارد، گفتن ۱۷۰ نفر، یعنی ضرورتی برای ساختن همان فضا هم نبود.
پاسخ   تابش آنلاین: دقیقا نمی دانیم پاسخ ایشان کدام مدرسه است، اما آنچه به ذهن می رسد یحتمل مدرسه کار و دانش شبانه روزی که در جوار مدرسه آسیب دیده در زلزله می باشد را مورد اشاره قرار می دهد، با بررسی هایی که این خبرگزاری انجام داده است مدرسه مذکور دارای چهار رشته در سه پایه تحصیلی می باشد و هم اکنون کلیه کلاسها و محیطهای کارگاهی بصورت کامل مورد استفاده قرار می گیرد و حتی بدلیل کمبود فضای کارگاهی و کلاس محیط کارگاهی واقع در محوطه مدرسه برای تامین فضا با پارتیشن بندی و به دو کارگاه تبدیل خواهد گشت. هنرستان کارو دانش مذکور در پی ایجاد یک رشته الکترونیک می باشد که بدلیل نبود فضای لازم متاسفانه این امکان میسر نگردید.

در ادامه جناب رخشانی مهر می فرمایند: بنابراین آمدیم آمایش انجام دادیم، یک مطالعات که خیلی خوب بود، مثلا اینقدر کلاس درس تخریب شده و چقدر نیاز منطقه است و ترکیب این مدرسه ای که مثلا ۲۵۰ نفر دانش آموز اضافه دارد با فضای جدید ترکیب کردیم و گفتیم کارگاهها و ماشین آلات سنگین بیاد و توی فضای این قرار بگیره و رشته های سبکتر ببریم توی اون مدرسه و با اینکار از تمام ظرفیت استفاده کنیم و ….
پاسخ تابش انلاین: برای فهم بهتر جنابتان بهتر است مثالی بزنیم و صحبت شما را که بیشتر به یک کمدی می ماند را با یک طنز پاسخ دهیم:
فردی کامیونی در اختیار دارد و از طرفی قرار است باری از گچ‌ و آرد که از قضا هردو سفید هستند را از زابل به کابل ببرد، از آنجا که با بارگیری آرد فضای خالی برای گچ نیز مهیا می باشد، اما گونی موجود نمی باشد، گچ‌ و آرد را به مثابه سفید بودن در یک گونی راهی کابل می نمایند و اینطوری هم بار را به منزل رسانده و هم گچ را به قیمت آرد فروخته است.
برادر مسلمان مگر دانش آموزان کار و دانش و فنی هرچند در نوع اسمی برخی رشته ها شبیه به هم هستند اما روش تدریس و محتوی و ابزارها و روحیات و خلق و خو و فضای لازم برای هرکدام با یکدیگر متفاوت است. چطور می توانید بخشی از دانش آموزان را باهم ترکیب کرد و به مدل دلخواه شما رسید؟!!!

در ادامه صحبتهای آقای رخشانی مهر عرض می دارند: آیین نامه ها عوض شده، دستورالعمل ها عوض شده اون مدرسه دوطبقه ساخته شده بر اساس دستورالعمل ۳۰ سال پیش بوده، دستورالعمل جدید می گوید، شما می توانید یک طبقه هم بسازید و ترجیحا هم سه طبقه نساز، دو طبقه هم نساز، بیا روی زمین پهن کن که دانش آموز نره پله مثلا بالا و پایین.
پاسخ  تابش آنلاین : از جمله بندی هایتان که بگذریم، این اصطلاح روی زمین پهن کن را کجای دلمان بگذاریم جناب آقای دکتر؟!!!!…
تا آنجا که می دانیم معمولا ضوابط به سمت توسعه کمی و کیفی فضاهای آموزشی اصلاح گردیده و چنین سخنی گزافه است که دستورالعمل سی سال پیش به شما این اجازه را می دهد که مدرسه ای دوطبقه با تمام فضاهای جانبی ساخته شود و دستورالعمل های امروزی این اجازه را نمی دهد.
بر اساس برنامه زیر نظام فضاهای آموزشی تعداد طبقات مدارس دوره متوسطه در شهرهای درجه دو به تناسب تعداد کلاس دو طبقه و سه طبقه می باشد ( جدول شماره ۴)
همچنین براساس مدیریت سبز و طراحی براساس اقلیم در مناطق کوهستانی و سردسیر همچون سی سخت بدلیل شیب زمین و بهینه سازی مصرف انرژی مدارس بایستی بصورت فشرده و طبقاتی اجرا گردند.

براساس آنچه در سایت نوسازی مدارس کشور نوشته شده، زیربنای هنرستان افتتاح شده ۸۰۰ متر مربع عنوان گردیده است.
پاسخ خبرگزاری: براساس

جدول شماره ۷ برنامه زیرنظام فضاهای آموزشی برای هنرستان پنج رشته ای (که از قضا این هنرستان دارای پنج رشته می باشد) با حداقل دانش آموز نیاز به ۳۷۵۰ متر مربع صرفا فضای خالص می باشد، این در حالیست که کل زیربنای خالص و ناخالص هنرستان مذکور براساس آنچه گفته شده است ۸۰۰ متر مربع می باشد.
جناب رخشانی مهر برای این تناقض آشکار چه پاسخی دارند؟!

در ادامه ایشان در بخشی از مصاحبه می پذیرند که مقرر بود مدارس مقاوم سازی برای مهر ۱۴۰۰ آماده گردند، اما در عجبیم که باز حاضر به پذیرش این نیستند که چرا دوتا از مدارس مقاوم سازی برای مهر ۱۴۰۱ آماده گردیده؟!!
طنز تلخ ماجرا آنجاست که در توجیه عدم آماده سازی مدارس در زمان مقرر فردی که احتمالا مشاور ایشان است می فرمایند: ضریب فشردگی داریم، هرچه بخواهیم زمان در پروژه های عمرانی کوتاه کنیم باید هزینه بیشتری بدهیم ….
و در ادامه جناب رخشانی مهر با تایید صحبت های مشاورشان می گویند: چرا من گرونتر بخواهم بسازم آخه؟!!!!
پاسخ  تابش آنلاین:  نمی دانم اصطلاح ضریب فشردگی را شخص جناب مشاور از کدام منبع استخراج نموده اند؟ اما جهت اطلاع ایشان، از تلاقی دو محور هزینه و زمان نقطه تعادل جهت اتمام یک پروژه بوجود می آید، نقطه تعادل در واقع جایی که کمترین هزینه در سریعترین زمان حاصل می گردد، مبنای شروع و اتمام یک پروژه تعیین می گردد.
حال باید گفت چنانچه پروژه ای بیشتر از زمان قرارداد بطول بیانجامد و تاخیر حاصل شده از قصور پیمانکار نباشد ضرایب تعدیل و مابه التفاوت ارز و مصالح و تاخیر در پرداخت در شرایط کنونی می تواند هزینه ای تا بیش از دو برابر برآورد اولیه بر بودجه عمومی دولت تحمیل نماید، پیشنهاد می گردد مشاور محترم زین پس زبان به کام گرفته و چنین مشورت‌های محیرالعقولی را به رییس شان منتقل ننمایند.

اما همچنان دیگر نقدهای ما از انتخاب استانهای معین تا عدم تحویل بموقع پروژه ها بی پاسخ ماند.
بنابراین توصیه به جناب رخشانی مهر، پذیرفتن اشتباه، شما و سازمان تحت امرتان در مسیر شگفت انگیز پیشرفت و توسعه قرار می دهد و مانع از هدر رفت بیت المال می شود، اما چنانچه بخواهید به راه رفته و اشتباه خود مصر باشید به شما قول می دهم موضوع ترک فعل صورت گرفته در بازسازی مدارس شهرستان دنا با جدیت از مراجع قضایی دنبال نماییم تا که مشخص نماید نوشته ها و نقدهای ما بقول شما چرت و پرت است یا واقعیت؟!
والسلام علی من اتبع الهدی

فایل پیوست  جداول مذکور اینجا

-159965439_504781011